Friday, September 17, 2010

'Is it our satisfy or Allah satisfy?'


Assalamualaikum..
.
Hehe sejak-sejak dah ada cd Maher Zain ni, ayat rujukan pun dari lirik lagu maher zain. Sungguh menginsafkan dan banyak peringatan di dalamnya.
.
Macam lirik di atas tu mengingatkan kita tentang kebiasaan kita ni...yang terlupa bahawa apa yang kita lakukan bukanlah untuk orang suka atau tak suka. Selalu kita cakap, 'nanti apa orang kata?'padahal yang penting bukan apa orang kata, tapi adakah Allah redha dengan perbuatan tu. Kalo perbuatan tu memang perbuatan yang baik, dibenarkan syarak, pasti Allah redha, jadi lakukan saja.
.
Tentang kehendak-kehendak kita juga...mahukan harta, kekayaan, pangkat dan nama...adakah kita lakukan untuk kepuasan kita sahaja....atau untuk kepuasan Allah? Apa yang Allah beri kepada kita, adakah kita infaqkan ke jalan yang benar, atau sedekah kepada yang memerlukan. Atau kita makan seorang diri kita dan kerabat-kerabat kita sahaja. Kalo semua orang kaya membelanjakan hartanya ke jalan yang baik, dengan bersedekah atau membantu membina pusat pendidikan, masjid atau tempat tinggal bagi mereka yang kekurangan, insyaAllah tiadalah orang miskin lagi di dunia ini...kerana semua orang kaya, menyedari kelebihan yang mereka ada sebenarnya adalah hak orang-orang miskin. pada zaman Nabi, sahabat Nabi yang kaya iaitu Abdul Rahman bin Auf AS tidak meninggalkan sedikit pun harta dia melainkan diinfaqkan demi dakwah Islam. Kita bagaimana...ingatlah semakin banyak harta semakin lama lah kita akan dihisab ke atas satu-satu harta yang kita ada....untuk kita menerangkan di hadapan Allah, ke mana ia dibelanjakan...
.
Selalulah ingat 'is it our satisfy...or Allah satisfy..?' - L

No comments: