Friday, September 17, 2010

'Syoknya jadi janda...'


Assalamualaikum...
.
Wah ayat... macam ada provokasi di situ. Bukan, bukan tujuannya mengata tapi cuma berkata-kata. haha macam skrip pulak, citer apa ntah?
.
Tapi memang tak nak bercakap pasal negatif pun malah nak puji lagi. Berkaitan gambar tu - orang meniaga. Tapi bukan orang dalam gambar tu. Ia cuma hiasan.
.
Nih, nak habaq pi, kat kampung aku ni kan ada 1 kedai jual kuih-muih tu yang sangat laku. Kedai tu baru je 1-2 bulan dibuka sebelum puasa aritu, kat tepi jalan. Rekod kampung aku ni, kalo bab-bab menjual makanan ni, jarang yang laris! Tak macam kat pekan macam parit buntar tu, banyak gerai, kat depan market, kat hujung lorong, kat depan sekolah, kat depan masjid, heh boleh kata macam-macam pilihan dan ramai pembelinya.
.
Tapi kat kampung aku ni susah sikit, kalo ada kedai makan pun tak glamer, 1-2 bulan bukak, pastu tutup sebab takde sambutan. So tinggallah kedai-kedai yang memang dah lama bertapak contohnya macam kedai corner, roti canai, murtabak dan peniaga karipap, cucur badak dan pulut udang tu. Kuih-kuih kat sini pun jarang 'yang berjenis' (hei, ngutuk kampung sendiri ke?). Nasi lemak pun begitu, macam tangkap muat, asal jual sudah. Jadi aku jarang dengar la orang kata 'orang tu jual nasi lemak sedap atau kuih itu sedap kuih ni lembut dan lain-lain' .
.
Lagi satu sebab kenapa kedai tak laku ialah kebanyakan orang sini, masak sendiri walaupun untuk makan pagi apatah lagi tengahari. Orang jarang makan kat luar kalo nak makan kat luar pun depa pi ban pecah ataupun parit buntar lah (macam aku, yang dah khatam restoran-restoran kat parit buntaq nuu).
.
Ok sambung cerita pasal gerai jual kuih tu. Aku kenai penjual tu, sorang jiran aku, sorang lagi mak kawan Luqman. Jiran aku tu isteri orang, ada 4 orang anak. Yang mak kawan Luqman tu, janda! Ha di situlah tarikan gerai tu. Kakak tu bukan berhias pun, biasa je orangnya macam kita-kita ni ler. Dia pun tak le gatal macam orang selalu sinonimkan janda ni dengan 'gatal'. Ish jahat sungguh mulut orang kita kan. Tapi dengan title itulah, rezeki perniagaan dorang ni sangat murah. Seronok aku tengok pagi-pagi orang berkerumun macam kedai nasi lemak antarabangsa nun. tapi kuih-muih yang dia buat tu sedap la jugak. Ada kualiti macam tepung talam, roti john, puteri ayu, karipap. 'berjenis' la kuihnya. tak la macam 'tangkap muat', asalkan jual, sudah.
.
Aku tau la jugak sikit-sikit kisah kakak tu di sebalik perceraian dia tu. Dan bila tengok dia berniaga, mencari rezeki untuk anak-anak dia buat aku kagum dengan ketabahan dia dan usaha dua orang tu dalam perniagaan. Jiran aku tu pun ada kegetiran hidupnya sendiri, suaminya OKU tapi masih boleh bekerja cuma tidak lah mewah, setakat cukup makan pakai dan keperluan tempat tinggal. Kesimpulannya, aku memang salute pada dua wanita ini yang bangkit dari kepayahan dan berusaha untuk mengubah nasib kehidupan dengan tangan sendiri. Sehinggakan terkeluar lah ayat ni masa sembang sambil makan pagi dengan mak ayah aku aritu ' Syok nya jadi janda kan sebab jadi pelaris.' Ayah aku pun lani selalu beli kuih-kuih dari situ je. Mak aku kata 'hai maklumlah...kedai janda...' pastu kitorang semua gelak-gelak.

6 comments:

a kl citizen said...

harapnya terusan laris an majulah kedai tersebut, kan.
bagus perempuan yang kuat azam dan sanggup berdikari begitu

→ : digeruni dan dimusuhi

kakLuna said...

kak normah ; a'ah...kita ni ppuan bukan x de kekuatan cuma belum jumpa sebab utk kekuatan tu keluar dr dalam. saya pun mmg suka baca kisah2 org yg berjaya selepas menempuh keperitan

kueh bakar said...

janda kena keja kuat...sebab takde org nak tanggung kan..kan..kan...

Uncle Lee said...

Hello Kak Luna, how you doin'? Hope you had a wonderful hari raya.
Wishing you the best, you keep well and hold that lovely smile, and simpan satu lagu dalam hati, Lee.

kakyong said...

selalu jadi camni bila wanita jd janda.. walhal, kalo x kerja keras mana nak dtg duit kan...

kakLuna said...

kueh bakar : bila dh jatuh baru dtg kekuatan dan keazaman

uncle lee thanks for the wishes ..wish u good too..

kak yong : tu lah hikmah perceraian