Thursday, November 11, 2010

Angkat

Dalam kehidupan purata setiap orang mesti ada seseorang yang bergelaran 'angkat'. Samada anak angkat, mak angkat, adik angkat, abang angkat atau apa-apa je yang di'angkat' menjadi sebahagian keluarga sendiri. Cuma mungkin darjah kemesraan itu yang berbeza. Kalo anak itu diangkat dari kecil boleh jadi dia disusukan dan menjadi anak susuan maka pasti lah hubungan itu lebih erat seperti anak sendiri. Tapi bagi yang 'diangkat' semasa zaman persekolahan, contohnya di sekolah asrama ada sistem mentor-mentee, fasilitator ada juga yang beradik-kakak-abang angkat yang terus rapat ada yang setakat zaman sekolah itu saja.
.
Dalam hidup aku pula, ada kedua-dua jenis 'angkat' itu. Aku pernah dijadikan anak angkat oleh jiran aku yang aku panggil mereka Pak Tua dan Mak Tua (dalam gambar). Dorang memang takde anak, dan memang suka mengambil anak angkat. Ada 2 orang anak angkat nya yang sudah seperti anaknya sendiri dan anak-anak mereka umpama cucu-cucu mereka juga. Selebihnya adalah anak-anak jiran sebaya aku yang diangkat kerana kasih sayang mereka yang melimpah terhadap anak-anak kecil. Dengan status angkat itu, banyak keistimewaan, kelebihan rezeki mereka yang dapat juga aku tumpangi. Selain tu, mak tua aku seorang yang pandai mengubat dan membuat air penawar. Setiap kali adik-beradik aku demam atau bila aku akan menduduki peperiksaan, mak tua lah yang membuat air penawarnya menggunakan ayat suci Al-Qur'an. Dia juga rajin bercerita dan menasihat. Selalu membelikan hadiah dan mengadakan majlis hari jadi untuk anaknya, yang mana, itulah peluang aku dapat merasa makan-makan yang sedap dan kek icing. Terlalu istimewa hubungan ini sampai sekarang aku tak melupai jasa dan kasih sayangnya walaupun mak tua ku sudah tiada dan pak tua sekarang tinggal dengan anaknya di Klang. Eh tiba-tiba ku sedih pulak, sebenarnya nak citer pasal 'angkat-mengangkat'.
.
Angkat-mengangkat aku yang kedua, masa aku sekolah rendah aku amik adik kawan aku sebagai adik angkat. Namanya Hafeez. Sementelah kononnya aku takde adik lelaki kan, teringin rasanya nak rasa macam mana ada adik lelaki. Dan sampai sekarang pun aku dengan kawan aku dan adiknya tu masih berhubung dan tahun lepas aku pegi menghadiri kenduri kawin adik angkat ku itu. Zaman sekolah menengah pun aku ada adik angkat, yang diangkat dari program adik-beradik ke program apa ntah tapi setiap form tu ada 'adik beradik' kita. pemilihan dibuat semasa minggu orientasi form 1, yang form 2 akan cabut nama adik angkatnya dan dari situ berulang lah prosesnya untuk generasi seterusnya. Tapi 'adik beradik' aku terputus bila 'kakak' atas aku dan atas dia, sudah bertukar sekolah ketika tingkatan 4. Dan program tu pula stop setakat tahun 1993. Jadi dalam talian 'adik beradik' aku tu, tinggal aku dan Salhana saja lah. Seronok jugak ada adik angkat, rasa diri disayangi. hehe. Dan sampai sekarang aku dengan Salhana masih berhubungan, kebetulan dia pun masuk UUM juga tahun 1999 tu.
.
Itulah akhirnya satu hubungan angkat yang aku pernah ada. Aku selalu gak dengar orang kata pakwe angkat, makwe angkat, bini angkat. Boleh ke? Ada jugak mulanya beradik-abang angkat yang kemudiannya terangkat kain jadi hubungan terlarang. Tapi ada juga hubungan adik angkat yang berakhir di jinjang pelamin dengan suci dan diredhai. Sapa yang macam tu? Cuba angkat tangan? - L

4 comments:

AyunasiA said...

tak pernah diangkat sebab selalunya yang diangkat2 ni mesti set2 cun2 henskem2. tp pernah mengangkat sebab yang diangkat tu mesti set2 cun2 henskem2.

kakLuna said...

aku pun sama tak penah diangkat secara sukarela..dpt kakak angkat pun sbb program tu wujud...huhu sedar diri x comel dan x glamer..

dan aku amik adik angkat pun bkn comel2 hensem2 pun, tp yg average mcm aku...supaya dorang tau,dorang pun ada keistimewaan sdiri

kak Erna said...

luna..yang part last tu..tak leh pakai yau..he he..
betul la kata luna tu..lama2 nanti jadi hubungan terlarang..
mana la ada..bini2 angkat ke apa tu kan...

kueh bakar said...

eeeeeeiiiiiiiiiiii...

sukanya aku dgn gambar tu..oldskool habis....speknya.tikar getahnya..almari kacanya...playernya....

eeeeeeeiiiiiiiiiiiii...