Monday, November 8, 2010

cerita pasal penculikan


Semalam aku tengok Oprah Winfrey show, memang suka sangat rancangan ni. Tak kisahlah walaupun aku ketinggalan dengan isu yang ditayangkan tapi bagi aku rancangan oprah tetap relevan, setiap siaran, ada benda yang aku boleh belajar.
.
Satu pendekatan yang aku suka sangat ialah cara dia menyampaikan soalan, dan jawapan dari tetamu tu, mereka pandai memilih perkataan terbaik, ringkas namun padat. Dan aura positif berada di mana-mana, elemen jujur dengan latar belakang diri juga amat terkesan bagi kita yang menonton. Itulah profesionalnya mereka dalam bidang talk show.
.
Semalam isunya tentang seorang kanak-kanak perempuan yang pernah diculik selama 9 bulan ketika berumur 14 tahun tetapi dapat diselamatkan, satu kejayaan dalam bidang siasatan jenayah yang jarang-jarang sekali berlaku, kemudian ada satu lagi kes penculikan kanak-kanak juga tetapi tidak dapat diselamatkan, dan ibu bapanya pula jadi suspek.
.
Kes penculikan kat mana-mana pun boleh berlaku dan tak mengenal usia. Bila aku tengok rancangan tu memang timbul kesedaran dan sedikit ilmu macam mana cara komuniti di US bertindakbalas terhadap kes macam ni. Malang boleh berlaku bila-bila dan kita perlu ada ilmu untuk menghadapi situasi ini supaya dapat dicegah dari awal. Di Malaysia ni pun bukan sedikit kisah kanak-kanak diculik dan setakat ni memang tiada yang ditemui. Adakah? macam takde kan?
.
Macam Luqman pun dah beberapa kali nyaris hilang. Budak baru nak membesarkan, bukan nya dia mau jalan seiring dengan kita. Bila sampai shopping complex menonong dia berlari menuju benda yang dia suka. Seriaunya kita, hanya Allah saja yang tahu. Mujur je lah dilindungi oleh malaikat, lalu setakat ini tiada apa buruk pernah terjadi. Tapi itu bukan alasan untuk aku lega kerana memandangkan kes culik yang tidak mengenal usia itu tadi. Kes yang terjadi di US tak mustahil terjadi kepada kita kerana manusia yang berhati binatang ada di mana-mana. Ya Allah janganlah ditimpakan apa-apa yang aku tak mampu menghadapinya.
.
Baru ni, sabtu, adik-adik,kakak aku dan anak-anaknya pergi Jom Heboh kat Stadium Batu Kawan tu. Umat memanglah ramai dalam keadaan hangat,rimas nya tu. Abang ipar aku dukung Aisyah sambil menggantung payung di tangan. Entah macam mana, ada orang rentap payung tu, dan tak sempat toleh, hilang entah ke mana. Mujurlah ayahnya dukung Aisyah dengan kemas dan kuat. Aku rasa mungkinkah orang tu sebenarnya nak mengambil Aisyah? Memang gementar jadinya kakak aku dan adik-adik aku kat situ. Dalam keadaan umat yang ramai itu, sekelip mata sahaja anak kita boleh hilang. Trauma sekejap bukan saja dorang yang pergi Jom heboh tu, kami yang kat rumah pun seriau bila dengar cerita. Mak aku lagi lah...dok ulang-ulang cakap supaya lebih berhati-hati lepas ni.
.
Apa yang aku boleh katakan, hal macam ni memang kena selalu beringat, bukan bila tiba musim 'penculikan kanak-kanak' sahaja kita berwaspada. Pesan lah kepada kawan-kawan, ahli keluarga yang membawa anak-anak keluar, sentiasa perhatikan anak-anak. keselamatan di rumah juga perlu sebab macam kes Elizabeth Smart (gambar) tu dia diculik dari bilik rumahnya, diacu pisau di leher , diculik dan disimpan di rumah 'pasangan penculik gila' tu selama beberapa bulan. Mujurlah nasib menyebelahi dia, sesuai kot nama keluarganya 'Smart' dia melakukan tindakan yang dia perlu lakukan demi kelangsungan hidupnya dalam tahanan tu. tapi bukan semua orang bernasib baik macam Elizabeth Smart, kita yang belum menghadapi ini, beringat-ingatlah. - L

No comments: