Friday, July 9, 2010

bersihkan jiwa, tambahkan ilmu, mantapkan iman


Orang kata, iman tak dapat diwarisi, dari seorang ayah yang bertaqwa, ia tak dapat dijual beli, ia tiada di tepian pantai.
.
sebab tu, ada orang anak tok Imam tapi perangai cam setan. Kenapalah jadi camtu ek. adakah kehidupan ini tak perlu untuk beramal baik, adakah kesudahan setiap makhluk cuma kematian, tanpa pembalasan.
.
Setengah orang, dah tahu dosa pahala, tahu tentang wajibnya menutup aurat, tahu kalo tak solat, tak masuk syurga, tapi still jugak buat. Bila dinasihat, melatah pula dan suruh jaga tepi kain sendiri. dan jawapan paling klise 'bukan tak nak buat (cthnya tutup aurat,baca Qur'an) tapi tak de 'seru'' takde seru katanya, sedangkan ajakan ke arah kebaikan tu setiap kali waktu solat tersebar melalui azan. 'marilah bersolat,marilah menuju kejayaan'. kejayaan dunia dan akhirat, itulah seruan. Ataupun, seru maksudnya 'hidayah'. Tak dapat hidayah? Jika sudah tahu tak dapat hidayah, tidak kah terasa malu dan mahu bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya?. Malangnya, mereka ini hanya tahu berkata-kata tapi tidak memikirkan secara dalam betapa peluang untuk mendapat hidayah terbuka luas, cuma kita yang tak mahu mencarinya.
.
Dalam keadaan keporak-perandaan dunia hari ini, dengan masalah ekonomi nya, sosial nya, bencana alam, hanya satu saja jalan penyelesaian, kembalilah pada Allah. Lihat semula apakah yang kita buat Allah redho, kalo kita tak tahu, carilah jalan untuk tahu. berkawan dengan orang yang boleh memberi nasihat yang baik. menambah ilmu dengan bacaan. Syukur pada Allah, dalam kemelut masalah hari ini, kita kat Malaysia masih ada kelompok yang menerbitkan bahan bacaan yang sangat memberi kesedaran, ilmu dan disampaikan dengan cara yang paling mudah difahami. Contohnya majalah Solusi dan majalah I. kalo pembacaan berat tu amat sukar dilakukan, nah, melaburlah sikit saja untuk membaca majalah seperti ini. Di samping, menjadikan membaca Al-Qur'an sebagai kebiasaan. Walaupun kita tak memahami ayat yang dibaca, tetapi membaca Qur'an umpama membawa air dalam bekas kotor yang bocor. Meskipun air yang dikumpul mungkin sedikit, tetapi bekas yang kotor akhirnya bersih. Itulah umpama kesan membaca Qur'an ke dalam qalbu kita. Qalbu menjadi bersih dan terang. Justeru, sedikit ilmu yang kita tahu, akan mudah difahami dan diamalkan.
.
Bila kita dah membaca dan faham barulah kita akan nampak jalan penyelesaian untuk pelbagai masalah. selama ni kita buntu kerana kurang membaca dan kurang ilmu. malas pula membaca Qur'an. Cubalah jadikan membaca satu tabiat, mencari ilmu sebagai hobi, bercakap perkara baik sebagai aktiviti harian, mendekati kawan yang banyak ilmu untuk berkongsi. InsyaAllah, akan datanglah hidayah yang kita harapkan.

2 comments:

~ yus ~ said...

Kak Luna kita kembali. Suka baca coretan Luna dari dulu lagi. Terbaca komen Luna di blog Asia, yang Luna akan kembali. Bila tgk list blog di sebelah...ha!Betul dah update..hehe.

kakLuna said...

prihatinnya kak yus..terharu saya...hehehe..ni kes 'terasa' dgn entry asia tu ler..kasi chance la..bukak je lah..tutup lama2 pun wat pe...rugi je kan