Tuesday, August 24, 2010

Kisah Nabi Sulaiman AS

Dari buku 'MISTERI KEAJAIBAN DUNIA', ada kisah Nabi Sulaiman AS dgn seekor semut. Kita tahu Nabi Sulaiman AS adalah Nabi yang diberikan mukjizat dapat memahami bahasa binatang. Suatu hari Nabi Sulaiman melihat sekawanan semut kelihatan bersusah-susah mencari makanan, lantas Nabi Sulaiman pun bertanya kepada salah seekor semut 'berapakah keperluan makanan semut untuk 1 tahun?' Semut itu jwb 'sebiji gandum'. Maka Nabi Sulaiman dengan niat nak memudahkan tugas Semut lantas memberi Semut sebijik gandum.

.

Setahun berikutnya, Nabi Sulaiman datang semula dan nak tengok keadaan semut dan ingin menambah sebiji lagi gandum untuk tahun berikutnya. Namun alangkah terkejutnya kerana biji gandum yang diberi pada tahun lepas berbaki separuh. Nabi Sulaiaman pun bertanya 'Wahai Semut, mengapa kau tidak habiskan gandum pemberianku itu?' Semut jwb 'Wahai nabi Allah, masa aku berusaha sendiri cari gandum,aku bertawakal pada Allah,kerana Allah pasti memberi ,tetapi bila engkau yg bagi ,aku hanya bgantung kepada kau namun aku tidak yakin kau akan membawa sebijik lagi gandum untuk tahun berikutnya, maka aku beringat-ingat dan menghabiskan separuh saja gandum ini'.

.

Kisah ini memberi moral bahawa saat-saat kesukaran atau ujian adalah saat paling dekat kita dengan Allah, kerana hanya Allah tempat pergantungan paling meyakinkan dan ia bersifat Maha Mendengar dan maha Memberi, apa jua yang kita mohon, Dia pasti memberi.

6 comments:

elly said...

Na;

Kau macam tau-tau je aku down ari ni...baca kisah semut ni buat aku insaf kejap...

kakLuna said...

elly ; firman Allah 'tidak berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir..' surah yusuf ayat 87.

edyan7 said...

Subhanallah... dgn semut pun kita kalah...hmmm.... ceramah kat opis aku tgh hari tadi pun cerita pasal kebergantungan manusia pada yg bukan hak... thanks luna

a kl citizen said...

first time baca kisah ini...
betul sekali nilai yang kita boleh dapat dari sang semut dan Nabi Sulaiman.
tq

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam kakLuna;

sharing is caring..


timaseh. (^_*)

Mustafa Kamal said...

hehehe kalu aku udah licin gamak nye ku tedeih kan xsmpai stahun.. pas tu kbulor lerr :)