Saturday, August 7, 2010

Resensi gitu...


Padahalnya resensi tu ulasan buku kalo dah habis baca dan nak cadangkan kat orang. Ni buku tak abis baca (amik masa setahun lak tu), tapi dah citer kat orang?
.
Sesuai la kan tema nak masuk 'Bulan Ramdan yang mulia Umat Islam berpuasa menunai rukun ketiga', sekarang ni kena lah bersiap sedia menyambutnya. Jangan nanti bila dah abis Ramadhan baru lah terhegeh-hegeh cakap 'alahai solat tarawih satu rakaat pun tak dapat buat, Ramadhan depan entah sempat entah tidak'. Huh tu aku la tu, ralit, ralit, ikut sangat bisikan nates itu. Bertangguh, tangguh last-last dah nak raya.
.
macam bab nak baca buku ni lah. Dari ramadhan tahun lepas aku dah beli buku nih, buku kedua yang aku miliki tulisan Ust.SahrulAzmi Sidek. yang pertama 'Sakit Pun OK' beli pada tahun 2008. Lepas khatam buku SPOK tu barulah aku dapat tahu pasal hepatitis B, see, cantikkan aturan Allah? Allah bagi dulu dorongan aku untuk baca macam mana hendak menghadapi ujian sakit dengan sabar, terbuka hati dan tawakal kepadaNya. kemudian, barulah aku mendapat tahu tentang Hepatitis B tu. Alhamdulillah, syukur dengan tarbiyyah ini dapatlah aku faham kenapa ada ketika tu kita diuji, ini kerana Allah ingin menaikkan darjat keimanan kita terhadapNya.
.
Ok back to the future, buku ILR ni santai isinya. Kalau sebelum ni kita biasa tengok atau baca buku PANDUAN BERPUASA atau PUASA yang disampaikan secara mendatar sekadar untuk kita tahu apa yang perlu dilakukan ketika bulan ramadhan. Contoh : niat puasa, niat berbuka, cara solat tarawih dan sebagainya. tapi, ILR ni bukan setakat bagi kita TAHU tentang Ramadhan malah KENAL dengan Ramadhan. Menanti Ramadhan, merindui Ramadhan dan menghargai Ramadhan seperti mana kita melayan seorang kekasih yang hanya datang menemui kita sesekali je sahaja dalam setahun. Bayangkan kalo kita punyai kekasih yang hebat, tetapi hanya dapat bertemu sekali saja, tentu kita berasa rindu dendam menanti kedatangannya dan berasa amat sedih bila dia meninggalkan kita semula. Sebab tu tajuk yang dipilih ialah 'I Love Ramadhan'.
.
Sebagai umat Islam, kita patut bersyukur kerana agama kita ni terkandung pelbagai perkara yang hebat, kita ada Rasul yang hebat, Kitab yang hebat dan bulan yang hebat! Marilah kita menghargai kurniaan Allah ni kepada kita dan berusaha melaksanakan perintah Allah dengan sempurna.

3 comments:

Rashid said...

salam

yup! rindu makin terasa .. getar ..

Uncle Lee said...

Hello Kak Luna, was at Mak Su's place noticed your callsign and busybody over.
You have a nice blog....
Regret my bahasa was from the University of Pasar Malam, sebelum Merdeka....yes, that long ago.

So ta'berani comment, might get silap, nanti mistake for marriage proposal, itu lecheh kan? Ha ha.
Have a nice day and keep a song in your heart, best regards, Lee.

kakLuna said...

cikgu rashid : selamat menyambut ramadhan al mubarak

uncle Lee : if you talk Germany its also Ok maaa...i still know you talk good hahaha