Tuesday, July 6, 2010

dah setahun dah rupanya...


Bila dah masuk 2010, start dari bulan 4 hari tu maknanya ada banyak peristiwa besar yang genap setahun. Huhu, cepatnya masa berlalu (dah tau masa berlalu begitu cepat, tapi banyak gak amalan-amalan berpahala yang lum terbuat). aduhai...
.
Antara peristiwa besar yang takkan aku lupa; tentulah, pemergian Almarhum tokwan aku. Inilah pertama kali, aku merasai pemergian insan yang sangat-sangat aku sayang. Bukannya insan lain yang telah pergi terdahulu aku tak sayang, cuma inilah, pertama kali dalam hidup aku impak nya yang cukup besar. kerinduan sangat mendalam. meskipun sudah setahun lebih tokwan dah takde, tapi dalam kesunyian, keseorang meredah malam ataupun ketika memandu, air mata aku tetap mengalir mengingati tokwan. bukan aku tak redho, inilah suratan kehidupan, cuma kenangan yang indah itu sangat sukar aku lepaskan.
.
selepas tokwan, mak Cho aku pula menyusul, kemudian Tok Long Leh, dan Ayah We diakhiri dengan Tok Lang Ali yang pergi masa bulan Disember. Kesemua arwah pernah mewarnai kehidupan aku. terimbas kenangan masa kecil, dengan tokwan paling banyak lah, tak terkira. Bila cuti sekolah, balik kampung, (masa tu aku duduk di tg tualang, dan kampung ialah umah aku sekarang ni), bermanja puas-puas dengan tokwan. Tokwan bawak teksi, petang-petang pukul 2-3 tunggu tepi jalan kalau-kalau tokwan singgah dan hon tanda tokwan ada belikan sesuatu macam aiskrim, coklat atau keropok. Pukul 5 atau 6 baru tokwan balik. malam, tidur dengan tok dan tokwan, sambil tok carikan kutu kat kepala aku, tokwan pulak cerita macam-macam kisah dari citer hantu sampai citer masa jadi british Army. tepat jam 6 pagi, tokwan bangun dan aku pasti terjaga sekali sebab nak turun umah bawah dengan tokwan, tokwan akan meng'kok-kong' (dukung kat belakang) aku menuruni tangga. manjanya..memang aku manja sangat dengan tokwan walaupun aku dah beradik masa tu. Banyak lagi kenangan kalo nak citer dan leh wat aku menangis tapi itu semua hanya dalam memori yang hanya boleh diimbas tak boleh diulang.
.
Arwah mak cho, kenangan balik kampung gajah waktu hari raya. Mak cho ku walaupun kadang2 kalo smash, fuh, makan dalam juga, tapi hatinya baik, cekap dan rajin dan roti canai buatan beliau, tiada tolok banding nya! arwah Tok Long Leh pula suka bergurau dan mendengarnya berceloteh tak kering gusi. Arwah Ayah We, abang mak aku pun tak kurang mencuit hati dan arwah Tok Lang Ali yang banyak berjasa sebagai orang tengah urusan nikah kawin, pinang meminang, kenduri keluarga kami atau waktu-waktu pendaftaran ke sekolah asrama, sungguh banyak urusan yang dibantu oleh arwah. hilang lah sudah figure-figure yang menjadi tonggak keluarga, yang tinggal cuma kisah-kisah semasa mereka hidup. Al-fatihah dan doa ke atas ke semuanya...
.
Selain dari peristiwa kehilangan, ni, kisah aku dan hepatitis B aku yang didetect pada Mac lepas pun dah setahun. Aku start rawatan masa bulan posa tahun lepas dan insyaAllah 15hb Julai ni tamat lah..dah lebih 40 batang jarum ubat mencocok-cocok kawasan perut ku ini. Sakit kah? takde lah, macam gigit semut je. Lagipun seminggu sekali. Kalo orang diabetic lagi susah kan, kene cucuk insulin hari-hari. Selain cucuk, rutin aku sebulan ialah 1. pegi buat blood test (biasanya aku gi hospital kulim hari Ahad so tak payah apply cuti), 2. lepas blood test baru jumpa pakar pada hari Khamis sekali dalam sebulan. 3. kalo supply jarum ubat dah abis, kene gi jugak hospital (biasanya aku pilih Ahad jugak). menjinjing la beg kalis terma tu sebab ubat aku ni maha sensitif, takleh kene panas, dan boleh kekal elok dalam suhu bilik selama 24 jam je. kene cepat-cepat masuk dalam freezer dlm suhu 4 darjah (tempat letak sayur tu). ubat memang kene topup sebulan sekali (dia bagi 4 batang jarum je sekali) disebabkan super sensitive nya tu dan kos nya yang mahal. tak berani dorang nak bagi sekali harung. Kalo ko rosakkan 1 jarum meninggal la ko nak mengganti nya. ratus2 tu 1 jarum.. Dalam tempoh tu, banyak perubahan berlaku pada fizikal aku terutamanya berat aku dah susut 10kg,. best nya kata beberapa orang (ye aku dengar tu,..hehehe). rambut aku gugur dengan jaya nya, sekali sikat, ada la segulung benang bulu kambing tu jatuhnya..hahaha.. apa yang tinggal lagi? ada la rambut lagi, cuma dah nipis. Mujur je aku spesis rambut hitam tebal, jadi tak lah ketara sangat..tapi Alhamdulillah, sebab perkembangan darah aku semakin baik, kuman Hep B semakin kurang. Dr pun tiap kali aku jumpa cakap 'your report is very good, you look much healthier rather than other patient, you're so different, i believe u have great inner strength!' chewah, gitulah gaya Dr Kiew atau Dr Chin memuji-muji. Tu lah kadang-kadang aku pun tatau nak citer apa kat dorang. sebab setakat ini aku rasa biasa je, takde lah demam, stress seperti mana diterangkan oleh Dr masa mula-mula amik rawatan. Memang dalam 'pakej ubat' aku pun ada sekali panduan nak guna dan kesan-kesan pengambilan, nasihat-nasihat psikologi camna nak menghadapi kesan sampingan especially dengan macam mana partner kita harus menanganinya bersama-sama kita. Syukur, Allah mudahkan aku bab ni, dengan aku sendiri pun selalu bagitau diri aku yang aku sihat, tak de apa yang perlu dirisaukan, life is not end yet! kenapa nak risau kan? think positive, think positive, dan hadapi dengan ceria! its all in our mind. Kalo kita tak sakit tapi kita percaya kita sakit, memang la rasa sakitnya. Cuba kalo sebalik nya....? Itulah yang aku lakukan..
.
Apapun Dr kata side effects ni sementara ja, lepas ni balik kepada normal. Maksudnya kalo aku gemuk dulu, pasni gemuk la balik. Kalo rambut gugur, pasni tumbuh la balik. heh, boleh ke aku maintainkan keadaan ni (terutama berat badan ni lah). Boleh tak boleh ko tunggu lah setahun pulak lagi, camne aku jadi. hehehe

No comments: