Friday, July 9, 2010

memori aku yang 'luar biasa' ...kata orang la


Ini adalah gambar aku semasa zaman tadika. Biasalah, sejak dah ramai kengkawan dapat dijejak-kasih kat facebook, masing-masing pun mengeluarkan la khazanah gambar lama-lama untuk ditayangkan dan ditagged kan kepada kengkawan. Ada yang tagged gambar zaman jahiliyyah tak tutup aurat. huhu, aku tak penah la kena dan tak pernah buat dan insyaAllah aku takkan buat. Sebab aku sudah baca artikel UZAR 'dosa-dosa di facebook'. jangan menganiaya orang seh..
.
Tajuk aku di atas adalah berkaitan dengan baru-baru ni aku search kat FB, dan jumpa Cikgu sekolah rendah yang penah jadi jiran aku. masa tu takde Rumah Guru jadi, cikgu-cikgu yang bujang ni menyewa lah di rumah kampung ataupun rumah taman. Cikgu Halina dan ustazah Jamilah, adalah 2 orang pendidik yang menyewa di sebelah rumah aku itu. Apabila dah berjiran, jadi hubungan kami sekeluarga dengan cikgu tu is beyond the teacher-student relationship ler. Masa dorang pindahkan barang-barang masuk, mak ayah cikgu-cikgu ni pun ada sekali jadi kami pun kenal jugak ahli keluarga cikgu tu. Bila bulan puasa, selalu jugak bagi juadah kat cikgu. Ustazah Jamilah pun rajin memasak atau bawak lauk dari kampungnya dan sedekah kat keluarga aku. Dipendekkan citer, dah macam sedara mara la sebab tu aku leh ingat nama penuh cikgu tu untuk diriki-riki (hehe 1st time guna word ni dlm blog) dalam FB.
.
Alhamdulillah, jumpa cikgu Halina dan dapat tengok gambar-gambar terbaru. Cikgu tu lepas kawin, ikut suaminya mengajar kat Sarawak. jadi sejak 1992 tu lah kami terputus hubungan sampai la minggu lepas dapat trace di FB. Happynya perasaan tu apatah lagi dapat citer dengan mak aku sambil-sambil imbau kenangan. *Inilah kelebihan facebook yang tak dapat ku nafikan, iaitu boleh jadi modal cerita mengimbau kenangan indah waktu lalu. pastu aku pun chat dengan kawan aku, 'ingat tak cikgu halina?' pastu kawan aku kata 'ingat,camne jumpa' aku pun citer la aku ingat nama bapak dia. pastu aku teringat kisah cikgu ni sebelum kawin ada sorang cikgu lelaki suka kat dia, tapi cinta tak kesampaian. hehe. ha, bila citer tang gossip cikgu tu la kawan aku cakap 'wah, hebatnya memori ko, luna. sampai yang tu pun ko ingat..' Ntah la, aku pun perasan jugak, aku terlalu ingat banyak perkara yang ramai orang dah lupa. Apakah memori aku sebanyak 800 juta gigs? tapi kenapakah aku tak pandai?kahkahkah.
.
Ok, itu satu contoh. Sebenarnya 'rekod' memori aku ni yang masih menjuarai carta Otak aku ialah - memori kasut hanyut masa mandi sungai di Relau, kedah. Aku masih ingat masa tu mandi-mandi, dengan mak aku dan mak njang aku dengan anaknya. Tiba-tiba kasut aku hanyut, aku ingat lagi kasut tu jenis bunyi-bunyi (bukan loceng) pit,pit,pit bunyinya, kaler putih susu. Pastu masa tiba-tiba teringat tu, aku citer la kat mak aku 'mak ingat dak kita mandi sungai,pastu kasut orang hanyut..' pastu mak aku kata 'eh tu masa kamu 3 tahun, boleh kamu ingat lagi?' 'Ha'ah' kata ku, malahan aku ingat detail peristiwanya.
.
Disebabkan memori super power root ni, aku jadi 'geram' sangat bila ada orang tak ingat sesuatu peristiwa. Biasanya aku geram kat kakak-kakak aku la. Bila citer pasal jiran-jiran lama, mesti jenuh dorang nak ingat. Lebih kurang '4 tahun' selepas tu, barulah dorang ingat. Time tu, dah tak best dah nak ulang citer. grrrr... Kadang-kadang, jangankan orang yang kami sama kenal, kawan-kawan dorang pun, aku yang ingatkan!. :P
.
Apapun setakat ni, idak la aku merasa terbeban ke apa dengan 'kelebihan' ni, malah, kalo memori aku leh membantu kawan-kawan untuk mengecam semula kengkawan yang lain, sangat lah aku suka. InsyaAllah, nama-nama kawan-kawan masa sekolah rendah, menengah dan nama-nama cikgu-cikgu aku ingat dengan bin-binti nya sekali. mungkin kerana, memori bersama itu banyak yang indah sebab itu ia kekal dalam memori...

No comments: